R'n'b

09.10.2010 08:43

R'n'B

 Zpočátku se té muzice říkalo Race Music. Prodat CD s „rasovou muziku“ se však v USA 40. let rovnalo malému zázraku. Jerry Wexler, redaktor amerického Billboard Magazínu, si proto sedl a vymyslel název nový. Prodeje starého stylu pod novým jménem vylétly k nebesům! Jaký název tehdy Wexler vymyslel? Rhythm and Blues.

Za kořeny Rhythm and Blues musíme ale ještě hlouběji. Na začátku to byla hudba předměstí, žánr rostoucí na kořenech tradičního blues. Kombinoval africké rytmy s vlivy popu a rocku, a vytvořil tak jedinečnou alternativu afroamerické muziky, která byla srozumitelná i posluchačům západního světa. Nápadité melodie probouzely touhu tančit a hudební vystoupení bývalo spojeno s nějakou show, která souvisela s textem písně, většinou humorným. Poprvé se o R’n‘B muzice v pravém slova smyslu dá hovořit ve 30. letech 20. století v souvislosti s bandem Louise Jordana.

 

R’n’B jako základ pro nové hudební žánry

V polovině minulého století se nový žánr dostal i před širší publikum. R’n’B 40. let dokázal vstřebat to nejlepší z rocku, popu a jazzu, ale zároveň si udržel svébytnost. Zůstala mu tolik příznačná bluesová svěžest, obohacená o oduševnělé příběhy, navíc kombinované se zajímavými rytmy. R’n’B se tehdy také stal jakousi základnou pro vznik nových hudebních žánrů. Z těch, které přežily dodnes, jmenujme soul, funk a hlavně Rock’n’Roll. Zároveň se však rodily různé lokální varianty a odnože, zejména neworleanské nebo louisianské.

Původně byl R’n‘B žánrem nepodstatných vydavatelství natáčejících ještě nepodstatnější desky. A nebýt Ahmeta Ertguna, asi by na periférii zůstal. Ahmet si R’n’B zamiloval a přinesl ho do studií svého nového labelu Atlantic Records v New Yorku. U Atlantic Records nahrávaly takové hvězdy jako Ruth Brown a LaVern Baker. K pionýrům R’n’B se brzo připojila nová generace - Jerry Lee Lewis a Little Richard. Ti dva se společně a nedílně zasloužili o to, že se z rhythm and bluesové muziky odštěpil Rock’n’Roll. Jejich hudba byla v 50. letech plná funky tónů saxofonu, chraplavého hlasu, výkřiků a podobných prvků. Později ho k dokonalosti dovedl James Brown. K R’n’B má v této době blízko i „otec“ Rock’n’Rollu Chuck Berry. Hlavně díky těmto jménům pronikla R’n’B scéna snad do každého klubu New Yorku.

 

James Brown symbolem vítězství nad rasismem

Zlatý věk v dějinách R’n’B se začal psát v 60. letech. U jeho rozkvětu stál legendární Ray Charles. Dnes se dá jen těžko uvěřit, že krále soulu kvůli jeho vystupování postavili před soud. Stát Georgie mu na jeho domovském území doživotně zakázal koncertovat, protože zrušil vystoupení před segregovaným publikem. 

 

Postupné sblížení s discem a popem

Osmdesátá léta minulého století znamenají přelom v dějinách R’n’B. Jeho postupným sblížením s discem a popem vzniká takzvaný Contemporary R’n’B. Nová forma kombinuje postupy soulu, funku a dance music. Contemporary R’n‘B je oproti původnímu uhlazenější a elektroničtější styl, jehož rytmus mají na starost syntetizátory. Občasný kytarový riff mu propůjčuje rockový nádech, saxofony jazzový. Každou Contemporary R’n’B píseň je zastřešuje uhlazený hebký vokál. Neznámějšími interprety jsou mezi ženami Alicia Keys, Beyoncé,Rihanna a Mariah Carey, mezi muži pak Usher.

—————

Zpět